ویژگی ها و کاربرد های دریچه چدن بتن

حفره ها و گودال هایی که در محیط خیابان ها و کوچه ها برای عبور آب فاضلاب حفر می شوند، بسیار خطرناک هستند. زیرا ممکن است انسان ها و حتی حیوانات درون این گودال ها افتاده و آسیب ببینند. برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقای، استفاده از دریچه چدن بتن بهترین راهکار است. 

این دریچه ها را معمولا با استفاده از چدن خاکستری و بتن مسطح شده تولید می کنند. اگر این دریچه های چدن بتنی با الیاف پلیمری ترکیب شوند، می توانند از مقاومت بیشتری نیز برخوردار شوند. معمولا از دریچه چدن بتن برای محیط های مختلفی استفاده می شود.

زیرا این دریچه ها قابلیت خوردگی پایینی دارند و به هیچ عنوان در محیط هایی که دارای رطوبت هستند، دچار زنگ زدگی نمی شوند. دریچه چدن بتن دارای وزن سنگینی است. زیرا در تولید آن از بتن استفاده شده است. معمولا این دریچه ها در وزن 90 تا 100 کیلو گرم ساخته می شوند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید، که سنگین بودن وزن دریچه های چدنی با وجود مزایایی که دارد، اما می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد. زیرا استفاده از ان ها در محیط های مختلف، کار دشواری است. اما برای سادگی استفاده از دریچه چدن بتن می توان از آچار مخصوص استفاده کرد.  

این دریچه ها به دلیل داشتن هسته مقاوم چدنی، به راحتی قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند. البته برخی از افراد از آنجایی که لوگوی نصب شده بر روی دریچه چدن بتن کیفیت پایینی دارد، مایل به استفاده از این دریچه ها نیستند. اما از سوی دیگر می توان این دریچه ها را با تنوع رنگی مختلف تولید و به بازار عرضه نمود. 

مشخصات و مزایای استفاده از دریچه چدن بتن

این دریچه ها همچون نمونه های دیگر دریچه های فاضلاب، از ویژگی ها و مشخصات خاصی برخوردار هستند. از جمله مهمترین ویژگی های این دریچه ها باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • طراحی و تولید شده طبق استاندارد (124 BS-EN) و (ISIRI 14976)
  • قابلیت تحمل فشار بین 25 تا 40 تن
  • دارای قطر ورودی منهول 600 میلیمتری
  • تولید دریچه چدن بتن در دو سایز 60 سانتی متری و 63 سانتی متری
  • استفاده از بتن 450 عیار در تولید دریچه های چدنی بتن
  • قابلیت ارائه با هر طرح و آرمی که متناسب با سلیقه مشتری باشد
  • داشتن قیمت مناسب نسبت به دیگر نمونه های دریچه چدنی
  • و ...

تمامی این مشخصات موجود در دریچه چدن بتن منجر شده است تا استفاده از این دریچه ها بسیار پرکاربرد شوند. این دریچه ها به دلیل داشتن الیاف پلیمری از مقاومت کششی بسیار زیادی برخوردار هستند. از سوی دیگر این الیاف منجر می شوند تا دریچه های چدنی به هیچ عنوان دچار ضربه و ترک نشوند. 

دریچه چدن بتن قابلیت نفوذ پذیری آب پایینی دارند، و به راحتی دچار سایش و خوردگی نمی شوند. علاوه بر تمام مزایای یاد شده، این سری از دریچه ها به دلیل آنکه با رنگ پلیمری رنگ آمیزی می شوند، در برابر گازهای فاضلاب نیز دچار خوردگی نمی شوند. 

دریچه های چدنی بتن را می توان با اطمینان خاطر خریداری نموده و به راحتی در محیط های مختلف مورد استفاده قرار داد.