امروزه در شهر های در حال توسعه استفاده از دریچه های منهول به شدت افزایش پیداکرده است. دریچه های منهول در جنس های مختلف و ابعاد و اندازه ی مختلفی وجود دارد. دریچه منهول چدن ، دریچه منهول چدن بتن ، دریچه منهول کوپلیمری ، دریچه منهول کامپوزیت ، دریچه منهول بتن الیاف (دریچه منهول نانو کامپوزیت )از انواع دریچه های منهولی هستن که در کشور تولید می شود. شرکت پتروقائم با افتخار در زمینه تولید دریچه های منهول توانسته است که انواع دریچه های منهول را تولید نمونده تا تواند قدم موثر در صنعت آب وفاضلاب ، شهرک صنعتی ، مخابرات ، شهرداری ، اداره گاز بردارد.

شرکت پترو قایم با مشاوره دادن به مشتریان خود زمینه ی انتخاب از بهترین نوع دریچه های منهول را فراهم نموده است.

 پیدایش زندگی اجتماعی و گسترش آن به صورت شهرنشینی ، پیشرفت علوم و فناوری ، افزایش رفاه اجتماعی و ملح زندگی عواملی هستند که سبب الودگی محیط زیست می شوند . به جهت محدود بودن محیط اطراف ما مشكل دفع ضایعات محرب تولید شده توسط اجتماعات کوچک و بزرگ روز به روز پیچیده تر می شود ، پدیده هایی نظیر آب شدن یخ های قلبی ، گازهای گلخانه ای ، افزایش دمای زمین ، تخریب لایه ازون و آلودگی منابع محدود ای ، مشکلات زیست محیطی جهانی هستند که به واسطه فعالیت های اجتماعی و صنعتی به وجود آمده اند . دفع صحیح و اصولی مواد زاد تولید شده در اجتماعات الطیر زباله فاضلاب و مواد شیمیایی خطرناک می تواند کمکی در حل این مشکلات باشد . در کشور عزیز ما ایران ، احداث و راه اندازی سیستم های جمع آوری و تصفیه فاضلاب با سرعت زیادی در دست انجام است . مشکلات بهره برداری و نگهداری از این سیستمها به تدریج برور خواهد نمود . بنابراین جهت جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سرمایه های ملی باید با طراحی و اجرای مناسب این تاسیسات  تا حد ممکن از مشکلات آتی اجتناب نمود یکی از این تاسیسات  دریچه های منهول فاضلاب  هستند که نقش مهمی در بهره برداری صحیح از شبکه فاضلاب شهری دارند ، دریچه های منهول فاضلاب نقش حفاقاتی از جنم که جمع آوری فاضلاب شهری را بر عهده دارند و به همین علت طراحی آن ها بسیار حائز اهمیت است از طرفی ، طراحی شکل ظاهری این دریچه ها کمک شایانی به زیباسازی معابر و هماهنگی معماری شهری می کند که در نتیجه آن ، بازخوردهای مثبت اجتماعی را در پی داشته و طبیعتا ایمنی و پایداری این دریچه ها نقش بسزایی در امنیت شهروندان خواهد داشت . در طول این گزارش به تمامی مباحث مهم و کاربردی در خصوص مشخصات فنی و ظاهری دریچه های منهول پرداخته خواهد شد.

علت استفاده از دریچه های منهول ؟

با توجه به کمبود منابع آب  و لزوم انجام اقدامات زیست محلی ، امروزه شبکه های جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب به یکی از مهم تر این بخش های سیستم  های آبی تبدیل شده اند یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های شبکه های جمع آوری فاضلاب ، ساختمان ادمروها میباشد ادمروها با دهانه های بازدید ، ساختمان هایی هستند که برای دسترسی به شبکه فاضلاب ساخته می شوند این ساختمان ها باید به گونه ای ساخته شوند که کارگران هنگام بهره برداری از شبکه بتوانند با کمک ابزارهای ویژه ای گرفتگی احتمالی لوله ها را برطرف کرده و شستشوی لازم را انجام دهند . همچنین دهانه های بازدید محلی جهت تهویه فاضلاب می باشد ورود افراد به آدم رو از محل درجه آن انجام می گیرد . لذا تعیین در بچه های مورد استفاده ، متناسب با شرایط محل حائز اهمیت می باشد . به دلایل زیر نیاز به بهینه سازی و استانداردسازی هندسه ، جت و روش تولید . این در بچه ها احساس می شود.

  • مناسب بودن وزن هر دریچه و طوقه آن
  • لزوم استحکام دریچه ها و عدم شکستگی در دوره بهره برداری از دریچه های منهول
  • تنوع و کارآمدی و زیبایی هندسه و شکل دریچه های منهول
  • فراوانی تولید کنندگان ، تنوع در تولید و ابعاد مختلف اجناس تولیدی
  • فراوانی تولید کنندگان ، تنوع در تولید و ابعاد مختلف اجناس تولیدی
  • اتخاذ تمهیدانی جهت ممانعت از سرقت و مفقود شدن در بچه ها منهول
  • قیمت و هزینه ای خرید ، نصب و نگهداری در بچه ها ی منهول
  • لزوم امکان تعویض دریچه ها در صورت تخریب یا سرقت با کمترین هزینه و زمان
  • لزوم امکان تعویض دریچه ها در صورت تخریب یا سرقت با کمترین هزینه و زمان
  • جلوگیری از بروز حوادث ناشی از صدمه دریچه ها به شهروندان و خودروهای در حال تردد
  • لزوم اجرای و نصب صحیح دریچه های منهول

تاریخچه استفاده از شبکه جمع آوری فاضلاب

با پیدایش شهرها و گسترش شبکه های آبرسانی انسان برای پاکسازی و پایه نگهداری زندگی خویش پس از مصرف آب به فکر دفع پساب های به دست آمده افتاد و لازم دید پس از پیشرفت تکنیک شبکه ای آبرسانی ، ساختن شبکه های دفع فاضلاب نیز مورد توجه قرار دهد . بنابراین تفکر بیرون راندن فاضلاب از محیط زیست انسان از زمانی به وجود آمد که مردم با روش هایی آب را به صورت لوله کشی و یا کانال سازی به داخل محل زندگی و سکونتگاه های خود هدایت کردند و مجبور بودند پس از مصرف آب ، برای دفع بساب از محیط مسکونی راهکار هایی بیندیشند.

 در حفاری هایی که از منطقه چغازنبیل و پرسپولیس شده ، مشخص گردیده که ایرانیان در آن زمان از شبکه آب و کانال های دفع فاضلاب استفاده می کرده اند.

 قدیمی ترین کاتالیزاسیون را می توان در آثار تمدن هندیان مشاهده نموده که تاریخ آن ها به حدود ۷۰۰۰ سال پیش نسبت داده می شود . در شهرهای یونان و روم قدیم آثار فاضلاب روها به قطرهای ۲ تا ۳ متر مشاهده می شوند که ساختمان آنها را 2000 سال پیش از میلاد نسبت می دهد ، در اورشلیم آثار کانال های هدایت فاضلاب به بیرون شهر و جمع آوری آن در دریاچه های فاضلاب و حتی استفاده از فاضلاب به عنوان کود در کشاورزی دیده شده که تاریخ ایجاد آن به حدود ۳۰۰۰ سال پیش می رساند . در شهر اصفهان نيز مردم به صورت تجربی پساب حمام ها را به گودال هایی هدایت می کردند و پس از طی یک زمان ماند چندروزه پساب صاف شده روی را به مصرف کشاورزی می رساندند و از کود کف برگه ها در کشت استفاده مینمودند . بعدها برادران شرلی که به دربار شاه عباس وارد شدند این تجربیات را در قالب سفرنامه ها مکتوب نموده و به کشور خود ارسال کردند و این اطلاعات به پایه ای برای مطالعات تصفیه خودبه خودی فاضلاب و طراحی پرکه و لاگون تبدیل شد . از آنچه در شهر بمبئی هند باقی مانده گندابروهایی مشاهده می شود که ساختمان آنها را به حدود ۱۹۰۰ سال پیش مربوط می دانند. تا حدود یکصد سال پیش ، بیشتر کند آبروها کانال های فرعی فاضلاب به صورت روباز ساخته می شدند نخست پس از آشکار شدن از این قبیل کانال ها در بخش بیماری های واگیر کوشش به عمل آمده که تمام گند آبروها و فاضلاب روها در زیرزمین ساخته شوند . قرار گرفتن فاضلاب روها در زیر زمین موجب شد که در روند جلوگیری از پایین رفتن سطح آب زیرزمینی تأتپر مثبتی بگذارد و این خاصیت نیز جزو محل ایجاد شبکه های  جمع آوری فاضلاب قرار گیرد کانال های اصلی شبکه ی جمع آوری فاضلاب ( اگو ) شهر پاریس به طول ۳۶ کیلومتر در سال ۱۷۸۹ میلادی ساخته شدند ، هامبورگ در سال ۱۸۴۲ و برلین در سال ۱۸۵۲ و فرانکفورت در سال ۱۸۶۶ دارای شبکه کاتالیزاسیون شدند در ایران با گذشته ای نزدیک محله دفع فاضلاب بسته به وضعیت شرایط سطح آب زیرزمی و جنس خاک و شیب زمین از چاههای جاذب و یا از روش های سنتی در دفع فاضلاب به شرح زیر استفاده می شده است.

1- در شهرهایی که عمق سطح آب زیرزمینی و فواید بری زمین نسبتا زیاد بود ، از جاهای جذب شده فاضلاب استفاده می شد ، این روش سنتی تاکنون نیز در بسیاری از شهرهای ایران از جمله در بیشتر نقاط تهران کاربرد داشت ولی با الوده شدن و پدیدار شدن نیترات در منابع آب زیرزمینی که از منابع تامین کننده نیاز آب شرب مردم شهرها می باشد ، استفاده از چاههای جذبی متنوع و محدود می شود
2- استفاده از روش های میکرو تونل تا حدودی مشکلات حفاری در شهرهای پرتردد و با ترافیک بالا را حل کرده است و در سطح آب زیرزمینی بالا نیز می توان از روش میکرو تونل و یا پایپ جکینگ استفاده بود و نیاز است همان کاران حفاری شبکه فاضلاب این روش ها را جایگزین روش های سنتی حفاری توانسته باز و با روش نقمه از انی کنند.