قیمت لوله کاروگیت چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که می دانید لوله های کاروگیت در سطح خارجی ظاهری شیاردار یا مارپیچی دارند و در سطح داخلی نیز صاف و صیقلی هستند و با توجه به کاربرد گسترده، خریداران زیادی به دنبال اطلاع از قیمت لوله کاروگیت هستند.

این نوع لوله ها قیمت ثابتی ندارند و حتی نمی توان قیمت نهایی را سریعا مشخص کرد چرا که بستگی به فاکتورهای مختلفی دارند. به عنوان مثال در زمینه کاربرد برای هر قسمت و کاربردی خاص، نوع خاصی از این لوله ها استفاده می گردد که در قیمت تأثیرگذار هستند.

در این مطلب تصمیم گرفتیم که به بررسی عوامل اثرگذار بر قیمت لوله کاروگیت بپردازیم که به شرح زیر هستند:

نوع کاربرد: کاربرد لوله های کاروگیت تعیین کننده قیمت آنهاست چرا که براساس آن استاندارد ساخت و قطر و طول متفاوت خواهد شد. به عنوان مثال برای مصارف خانگی از سایز 110 میلیمتر بیشتر استفاده می کنند یا برای مجتمع های مسکونی از سایز 160 میلیمتر استفاده می گردد.

در حالی که  برای شبکه های فاضلاب و زهکشی بهترین سایز 200 و 250 میلیمتر است. یا فاضلاب های بسیار بزرگ و ساخت مخزن از سایزهای 3000 و 4000 میلیمتر استفاده می گردد. طبیعتا به هر میزان سایز بیشتر شود، متریال مصرفی پلی اتیلن نیز بیشتر شده و قیمت لوله کاروگیت بالاتر می رود.

میزان مقاومت برحسب کیلو نیوتن: برحسب نوع پروژه نیاز به قدرت خاصی از لوله های کاروگیت است تا بتوانند نسبت به فشارهای خارجی و داخلی مقاومت نشان دهند. مثلا در مواردی که سرعت دبی آب پایین بوده و فشار خارجی زیادی هم وارد نمی گردد مثل کنار پیاده روها برای جمع آوری آب های سطحی از لوله های کاروگیت با میزان مقاومت16 کیلو نیوتن استفاده می شود.

در مقابل وقتی عمق پروژه به بیش از 10 متر برسد و یا محیط کوهستانی و پر از سنگ باشد و سرعت دبی آب نیز بسیار بالا باشد باید از لوله با مقاومت 64 کیلو نیوتن استفاده کرد. به هر میزان مقاومت افزایش پیدا کند ضخامت و قطر و کیفیت ساخت نیز بالاتر رفته و طبیعتا قیمت لوله کاروگیت نیز بیشتر می شود.

طول لوله: معمولا طول هر شاخه لوله بین 3، 6 یا 12 متر است و این متفاوت از متراژ کلی پروژه است چون روش ساخت لوله 6 متری با 12 متری متفاوت است و باید محاسبات جداگانه ای صورت گیرد تا همان میزان مقاومت و استقامت و قطر خارجی در 12 متر بجای 6 متر دیده شود. ضمنا حمل و نقل لوله های 12 متری نیز سخت تر است که هزینه حمل و نقل نیز به عنوان هزینه جانبی افزایش پیدا می کند.

متراژ کار: متراژ مورد نیاز کارفرمایان نیز در قیمت لوله کاروگیت بسیار مؤثر است و طبیعتا به هر میزان متراژ کلی بیشتر باشد قیمت نیز بالاتر است.

قیمت ارز: طبیعتا بخاطر اینکه برخی از مواد اولیه از خارج کشور و به شکل وارداتی تأمین می شوند نوسانات ارز روی قیمت کلی قطعات تأثیرگذار خواهد بود.

استانداردهای ساخت: بسته به اینکه لوله های کاروگیت طبق چه استانداردهایی ساخته شده باشند و حتی اتصالات نیز طبق استاندارد مربوطه ساخته شده باشند و تست های مختلف نیز بر روی آنها به منظور تأیید کیفیت و مقاومت انجام گرفته باشد یا خیر قیمت متفاوتی خواهند داشت.