ویژگی ها و کاربرد های دریچه منهول بتنی

یکی از بهترین پوشش هایی که می توان برای منهول ها و چاه ها فاضلاب استفاده کرد، دریچه منهول بتنی است. این دریچه ها را در خیابان و ها و کوچه ها بسیار مشاهده کرده اید. زیرا به دلیل داشتن ویژگی های خاص، بسیار پرکاربرد هستند و در محیط های مختلف استفاده می شوند. 

دریچه های منهول بتنی به دلیل داشتن تنوع تولیدی، در محیط های مختلفی استفاده می شوند. می توان از دریچه منهول بتنی در پیاده رو ها، فرودگاه ها، خیابان ها، کارخانه ها و … استفاده کرد. هر محیطی که از ترافیک خاصی برخوردار است، نیاز به دریچه منهول با مقاومت متفاوت دارد. پس لازم است پیش از استفاده از دریچه های منهول، محل مورد استفاده را در نظر گرفت.

علاوه بر آن محیط هایی همچون فاضلاب ها، مخابرات و گاز معمولا از دریچه های منهول رنگی استفاده می کنند. از این رو لازم است برای چنین محیط هایی از دریچه منهول بتنی رنگ آمیزی شده استفاده کرد. 

کاربرد اصلی دریچه منهول بتنی چیست؟

استفاده از دریچه های منهول برای پوشش دهی چاه های فاضلاب، جهت جلوگیری از سقوط افراد به درون این چاه ها می باشد. از سوی دیگر می توان با استفاده از این دریچه ها به کارکنان شرکت های مختلف اجازه داد به راحتی به خطوط زیر زمینی اب و فاضلاب، گاز و خطوط مخابراتی که از زیر زمین عبور کرده اند، دسترسی داشته باشند. 

علاوه بر آن بسیاری از این خطوط به دلیل انکه از زیر خیابان ها و کوچه ها عبور کرده اند، نیاز است برای امنیت عبور ماشین ها و وسایل نقلیه از دریچه منهول بتنی بر روی آنها استفاده کرد. البته دریچه هایی که در چنین محیط هایی استفاده می شوند بیش از 50 کیلو وزن دارند. 

تا قادر باشند در زمان عبور کامیون ها و خودروهای سنگین از روی آن، دچار آسیب نشده و خطراتی به همراه نداشته باشند. دریچه های منهول با مواد مختلفی ساخته می شوند. که از آن میان دریچه های منهول بتنی و چدنی قدیمی ترین دریچه ها به شمار می روند. 

انواع دریچه های منهول کدامند؟

امروزه دریچه های منهول متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند. که از جمله محبوب ترین این دریچه ها باید به دریچه منهول بتنی، دریچه منهول چدنی، دریچه منهول کامپوزیت، دریچه منهول پلی اتیلن، دریچه منهول کوپلیمری و دریچه های منهول دایره ای اشاره کنیم. 

معمولا بیشتر دریچه های منهولی که برای سیستم های زیر زمین تولید می شوند، از جنس چدن و بتن هستند. زیرا این مواد نسبت به نمونه های دیگر از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و ارزان تر نیز هستند. البته در کنار این ویژگی ها باید بگوییم دریچه های بتنی و چدنی از وزن سنگینی برخوردار هستند. 

به همین دلیل برای محیط های خاصی استفاده می شوند. یکی دیگر از دلایل سنگین بودن دریچه منهول بتنی جلوگیری از عدم سرقت آنها است. با بالا رفتن قیمت آهن، تولید کنندگان به سراغ تولید دریچه های منهول بتنی آمدند، و برای این که از سرقت این دریچه ها جلوگیری نمایند، آنها را در وزن های سنگین تولید کردند. 

اما باید بگوییم با وجود این دلایل و ویژگی های خاص، همچنان دریچه منهول بتنی از جمله محبوب ترین نوع دریچه منهول در دنیا به شمار می رود.