آشنایی با جنبه های مختلف مشخصات لوله پلی اتیلن

از مهم ترین ویژگی ها و مشخصات لوله پلی اتیلن (Polyethylene Pipe) یا به اختصار PE می توان به گریدهای مختلف آن اشاره کرد که در سه نوع ساخته می شوند که عبارتند از:

1- گرید 63 یا PE63 که وزن و ضخامت زیادی دارد و هزینه ساخت بسیار بالایی دارد لذا از دور خارج شد.

2- گرید 80 یا PE80 که نسبت به PE63 وزن و ضخامت کاهش پیدا کرد چون با افزایش چگالی فشار بیشتری به محصول وارد شد

3- گرید 100 یا PE100 که بهترین نوع موجود در بازار بوده که با مقاومت کاری بسیار بالاتر ضخامت کمتری دارد و فشار بسیار بیشتری را تحمل کرده و حتی نسبت به UV نیز مقاومت دارد.

در حال حاضر مشخصات لوله پلی اتیلن PE100 بیشتر از سایر لوله ها مورد توجه است چرا که قیمت کمتر با مشخصات بسیار بهتری دارد.

جنبه دیگر مشخصات لوله پلی اتیلن به تک یا دو جداره بودن آنها مربوط می شود. به نحوی که انواع تک جداره چون مقاومت کمتری دارند کاربردهای ساده تری هم انتخاب شده مثل انتقال آب و استفاده در سیستم زهکشی در صنایع کشاورزی، محافظی برای کابل های مخابراتی و حتی کابل برق در زیر زمین و غیره. اما انواع دو جداره که شامل دو نوع اصلی کاروگیت و اسپیرال هستند برای انتقال آب و فاضلاب بکار می روند که مشخصات اصلی آنها سطح کنگره دار خارجی برای مقاومت فشارهای بیرونی و ضد UV بودن روکش و سطح داخلی بدون نیاز به تحمل فشار که صرفا محل عبور آب و فاضلاب است.

از جمله مشخصات لوله پلی اتیلن می توان به ابعاد، سایز لوله، میزان قطر خارجی و داخلی و میزان مقاومت حلقوی (مقدار فشاری که در سرتاسر طول لوله از طریق عوامل خارجی به این نوع لوله ها وارد می شود)، فشار اسمی یا PN که مشخص کننده مقدار فشار قابل تحمل لوله پلی اتیلنی است، دبی خروجی یا سرعت خروج مایع در واحد زمان، استحکام و محکمی لوله ها و ضخامت آنها اشاره کرد که در واقع در دسته مشخصات فنی هستند.

این نوع مشخصات فنی در واقع مشخص کننده کیفیت ساخت لوله های پلی اتیلن می باشند. به عنوان مثال در مواردی که فشار کاری بسیار بالایی وجود دارد باید میزان ضخامت لوله افزایش پیدا کند و وقتی نیاز است که خروج مایعات عبوری با سرعت بیشتری صورت گیرد باید قطر خارجی افزایش پیدا کند و غیره لذا بدون شناخت نسبت به مشخصات لوله پلی اتیلن و آگاهی از معنی هر کدام نمی توان محصول مناسب را خریداری کرد.

ویژگی ها و مشخصات لوله پلی اتیلن

برخی از موارد نیز هستند که از آنها به عنوان مشخصات و ویژگی های لوله های PE نامبرده می شود که دلیل کاربرد گسترده و محبوبیت آنها را نشان می دهد:

  • وزن پایین: افزایش دانسیته در جدیدترین گرید لوله های پلی اتیلن سبب شده وزن این لوله ها پایین بیاید که جابجایی و حمل و نقل آنها را ساده تر کرده است.
  • مقاومت در برابر ضربه: سطح خارجی کنگره دار لوله های پلی اتیلنی مخصوصا از نوع کاروگیت سبب شده تا در برابر فشارهای خارجی زیاد مقاومت بالایی نشان دهند.
  • اتصالات: انواع اتصالات برای این لوله ها سبب شده تا هر تغییری در مسیر لوله کشی امکان پذیر باشد.
  • مقاومت بالا در برابر مواد سایشی و شیمیایی: مخصوصا در لوله های کاروگیت که برای عبور مواد فاضلابی است مقاومت بسیار زیاد در برابر مواد خورنده و عدم اصطکاک داخلی سبب شده که عملکرد فوق العاده مطلوبی برخوردار باشند.