ویژگی ها و کاربرد های دریچه چدن خاکستری

در میان دریچه هایی که برای فاضلاب ها طراح و تولید می شوند، دریچه چدن خاکستری بسیار محبوبیت دارد. این دریچه ها از ماده چدن( حاوی سیلیسیم، آهن و کربن) ساخته می شوند که بیشترین ماده درون آن آهن است. تقریبا 95 درصد از چدن را آهن تشکیل می دهد. 

دریچه های چدنی و قاب هایی که با استفاده از این مواد تولید میشوند، از سالهای گذشته تاکنون بسیار محبوبیت داشته اند. اولین گزینه ای که به عنوان پوششی برای دهانه منهول انتخاب می شود، دریچه چدن خاکستری است. تا علاوه بر آنکه از سقوط افراد به درون این گودال ها جلوگیری به عمل آید، قابلیت نصب آسان نیز داشته باشد.

از دریچه چدن خاکستری علاوه بر پوشش دهی به دهانه باز منهول ها، برای کاربرد های دیگری نیز استفاده می شود. مثلا برای محیط های مخابراتی، گاز، برق، آب و فاضلاب و … . علت محبوبیت این دریچه ها، قابلیت ریخته گری چدن است. 

می توان به راحتی و با مقرون به صرفه ترین قیمت، دریچه ای را با چدن تولید کرد که علاوه بر جذابیت و مناسب بودن، از استحکام بالایی نیز برخوردار باشد. دریچه چدن خاکستری را می توانیم از پرکاربردترین و قدیمی ترین دریچه هایی که برای پوشش منهول استفاده می شود نام ببریم. 

با وجود این که امروزه در تولید دریچه های منهول تنوع بسیار زیادی وجود دارد، اما باز هم هیچ کدام از دریچه های منهول نتوانسته اند جایگزینی مناسب به جای دریچه های چدنی باشند. 

مهمترین کاربرد های دریچه چدن خاکستری

همانطور که مشاهده می کنید در قسمت های مختلفی از خیابان ها و کوچه ها، منهول ها و گودال هایی وجود دارد که نیاز به پوششی برای محافظت از سقوط انسان ها دارند. چاه هایی که دسترسی به خطوط زیر زمینی را آسان می کنند نیز، از جمله محیط هایی هستند که نیاز به دریچه دارند. 

از دریچه چدن خاکستری برای پوشش دهی این قسمت از خیابان ها و کوچه ها استفاده می شود. می توان با نصب دریچه بر روی منهول ها و گودال ها، مسیر رفت و آمد انسان ها در خیابان و پیاده رو را، ایمن کرد. علاوه بر آن زمانی که تکنسین های تاسیسات زیر زمینی نیاز دارند به تاسیسات زیر زمینی دسترسی داشته باشند، می توانند را برداشتن دریچه های چدنی، به راحتی به تعمیر این خطوط بپردازند. 

از سوی دیگر قاب ها و دریچه چدن خاکستری که بر روی مسیر فاضلاب های شهری قرار می گیرند، به خوبی قابلیت نشان دادن مسیر انتقال آب باران و رواناب ها را دارند. اگر در خیابان ها و کوچه ها از مسیر های فاضلاب استفاده نشود، در زمان بارندگی مسیر به دریاچه ای از آب باران تبدیل خواهد شد. 

پس با ایجاد حفره هایی در سطح خیابان و پیاده رو ها، محلی را برای تجمع آب باران و رواناب ها به وجود می آوریم. برای این که این حفره ها در مسیر رفت و آمد ایجاد مشکل نکنند، لازم است آنها را با دریچه هایی مناسب پوشش دهی نماییم. که دریچه چدن خاکستری با داشتن سوراخ هایی که بر روی آنها تعبیه شده است، انتخابی مناسب خواهند بود.