دریچه‌‌های فاضلاب یکی از کاربردی‌ترین و همچنین اجزای شبکه‌های زیرزمینی محسوب می‌شوند. این دریچه‌ها را برای دسترسی راحت به شبکه‌های فاضلاب طراحی می‌کنند. این دریچه‌های با نام دریچه منهول نیز شناخته می‌شوند و چه بسا اینکه بیشتر از جنس چدن، کامپوزیت، پلی اتیلن و پلیمری هستند.

 

با نصب دریچه منهول چدنی، دریچه کامپوزیتی و… می‌توان در مواقع ضروری و در صورت نیاز به بازدید از آنها بدون نیاز به حفاری استفاده کرد. این دریچه‌ها را معمولاً در ارتفاع‌های گوناگونی طراحی می‌کنند و برای خطوط برق، آب و حتی تلفن نیز کاربرد دارند.

دریچه پلی اتیلن چیست

دریچه منهول ی از کاربردی‌ترین دریچه‌هایی است که برای بازرسی از نقاطی همچون شبکه فاضلاب کاربرد دارند. در مواقع گرفتگی خطوط فاضلاب دیگر نیازی به حفاری نیست، بلکه با کمک دریچه‌های آدم رو به راحتی بازرسی‌های لازمه صورت می‌گیرد.

حتی در مواقعی که لوله‌ها شکسته باشند برای رفع شکستگی آنها می‌توان از دریچه منهول کامپوزیت، چدنی یا حتی پلی اتیلن استفاده کرد.

این دریچه‌ها معمولاً روی سطح زمین نصب می‌شوند تا دسترسی به شبکه انتقال فاضلاب نیز راحت‌تر شود. یکی از مهم‌ترین دلایل و البته اهمیت کاربرد این دریچه‌ها انتقال آب باران به سیستم‌های فاضلاب است. هم سطح بودن این دریچه‌ها با سطح زمین به گونه‌ای خواهد بود که برای عبور و مرور از خیابان هیچگونه مشکلی ایجاد نمی‌کنند. حال هر یک از انواع دریچه کامپوزیت، دریچه منهول، چدنی یا پلی اتیلن مزایایی دارند.

دریچه کامپوزیت شامل دریچه‌هایی از جنس کامپوزیت با مقاومت بالا و سطح استقبال بیشتر از دریچه منهول چدنی یا حتی دریچه پلی اتیلن هستند. چنین دریچه‌هایی معمولاً از رزین پلی استر، فیبر شیشه‌ای و همچنین سیلیکا به تولید می‌رسند.

به کارگیری این مواد و ترکیب این چند متریال باعث شده تا چنین قطعاتی در برابر آب، مقاومت بسیار زیادی داشته باشند.

 به دلیل مقاومت بالای کامپوزیت می‌توانید این محصولات را برای مناطقی با ترافیک وسایل نقلیه و همچنین عابر پیاده زیاد مورد استفاده قرار دهید. دریچه منهول کامپوزیتی دارای مزایای بسیار زیادی هستند که برخی از آنها شامل:

  • وزن سبک

کامپوزیت علی رغم حجم زیاد دارای وزن بسیار سبکی است و به همین سبب جابجایی آن راحت‌تر خواهد بود.

  • مقاومت زیاد

کامپوزیت‌ها مقاومت مکانیکی بسیار عالی در برابر وزن بالا دارند؛ همچنین این متریال‌ها در برابر خوردگی و حرارت مستحکم هستند.

دریچه پلی اتیلن چیست

یکی از پرکاربردترین دریچه‌های منهول شامل دریچه منهول چدنی از جنس چدن با سطح استقامت بسیار زیاد است. این نوع دریچه منهول در برابر دریچه کامپوزیت و دریچه پلی اتیلن مقاومت بیشتری دارد.

برای تولید این محصول از آلیاژ‌های کربن، سیلیسیم و آهن استفاده شده و به همین سبب سطح مقاومت آن در برابر تمامی شرایط بیشتر است.

 اگر به دنبال ایمنی بیشتر هستید، قطعاً چدن به دلیل مقاومت زیاد مناسب‌تر خواهد بود. چنین محصولاتی به عنوان یک پوشش مناسب دسترسی به خطوط زیرزمینی را راحت‌تر کرده‌اند.

این دریچه‌ها را در اشکال مربعی، دایره‌ای و مستطیلی با طول ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر به تناسب نوع کاربرد و ابعاد چاه می‌توانید بخرید. دریچه منهول چدنی به عنوان یکی از مستحکم‌ترین محصولات در سه نوع مختلف به تولید می‌رسد که هنگام خرید باید به بررسی تک تک آنها بپردازید.

دریچه منهول پیاده‌رویی را می‌توانید برای پوشش چاه‌هایی انتخاب کنید که در پیاده رو هستند.

دریچه‌های مدل ترافیکی مقاومت بیشتری در مقایسه با مدل‌های منهول پیاده‌رویی دارند و آنها را برای مکان‌هایی استفاده می‌کنند که ترافیک زیاد است.

برای تمامی مکان‌هایی که ترافیک بالای ۴۰ تن باشد، نیاز به دریچه‌های بسیار مقاوم همچون مدل‌های منهول ۴۰ تنی است.

دریچه پلی اتیلن به عنوان یکی از دریچه‌های مقاوم که برای بازرسی  شبکه‌های فاضلاب طراحی می‌شود، مزایای بسیار زیادی دارد. قطعاً سبک بودن وزن این دریچه‌ها و جابجایی راحت‌تر آنها از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که مورد توجه کاربران قرار دارد. چه بسا اینکه نصب آنها به راحتی صورت می‌گیرد و می‌توان آنها را به انواع مختلف لوله‌های تک‌جداره، دوجداره و حتی کاروگیت متصل کرد.

 امروزه به کارگیری دریچه پلی اتیلن به سبب کیفیت بالای این متریال در مقایسه با دریچه کامپوزیت، چدن و… بسیار مورد توجه قرار دارد. جدا از فاضلاب‌های شهری این دریچه‌های پرکاربرد از جنس پلی اتیلن را می‌توان برای فاضلاب صنعتی خانگی و سیستم مخابراتی نیز به کار برد.

مقاوم : از مهمترین ویژگی‌های دریچه کامپوزیت می‌توان به مقاومت بسیار زیاد آن در برابر رطوبت، خوردگی و حتی مواد اسیدی اشاره داشت. مقاومت این محصولات چدنی حتی در برابر فشارهای استاتیک و دینامیک نیز قابل تحصیل است. چه بسا اینکه در برابر مواد خورنده فاضلاب نیز استقامت بسیار زیادی دارند.

آنتی یو‌وی : دریچه‌های پلی اتیلن از مواد آنتی یووی بسیار مستحکم تشکیل شده‌اند و به همین سبب در برابر نور آفتاب مقاومت زیادی دارند.

کاربرد گسترده : چنین دریچه‌هایی در برابر تمامی شرایط آب و هوایی مقاوم هستند و همین سازگاری باعث شده تا برای تمامی محیط‌ها با هر نوع اقلیمی از آنها استفاده کرد.

تنوع : برای انتخاب چنین دریچه‌های کاربردی قطعاً مسئله زیبایی نیز مورد توجه است. به همین سبب این محصولات با تنوع رنگ و طرح برای زیباسازی شهر روانه بازار شده‌اند.

عدم تولید صدا : دریچه کامپوزیت دارای چنان استقامت و همچنین سطح کیفیتی است که هنگام عبور وسایل نقلیه از روی آن هیچ صدایی تولید نمی‌شود.

قابلیت هم سطح سازی : بدون اینکه کلاف جابجا شود، امکان هم سطح ساختن این دریچه‌ها وجود دارد.

غیر قابل بازیافت : شاید از نظر بسیاری از شما کاربران عزیز غیر قابل بازیافت بودن یکی از معایب بزرگ این دریچه‌ها باشد. همین غیر قابل بازیافت بودن باعث می‌شود تا سرقت این دریچه‌ها نیز کاهش یابد‌.

جمع‌بندی

شبکه‌های فاضلاب ممکن است به دلایل مختلفی دچار گرفتگی شوند یا حتی لوله‌های آنها تحت تاثیر شرایط مختلفی بشکند. برای جلوگیری از حفاری و پرداخت هزینه‌های زیاد می‌توان از دریچه‌های مخصوصی به نام دریچه کامپوزیت برای دسترسی راحت استفاده کرد.

 این دریچه منهول برای بازرسی و کنترل خطوط فاضلاب طراحی می‌شود و در برابر تمامی شرایط نیز مقاومت زیادی دارد. هم اکنون دریچه منهول چدنی به دلیل مقاومت زیاد، تنوع بالا و قابلیت نصب در عمق‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید همین حالا بهترین دریچه‌های مورد نیاز خود را از مراکز شناخته شده و معتبر همچون شرکت صنعتی پترو قائم تهیه کنید.

دریچه کامپوزیت