به کارگیری دریچه و استفاده از آن به گذشته ای دور باز می‌گردد. از این دریچه در واقع به عنوان پوشش محافظت جهت دسترسی به اتاق تأسیسات زیرزمینی و همچنین به عنوان پوششی برای جلوگیری از افتادن افراد، اجسام یا خودرو به درون چاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در گذشته جنس دریچه در روش‌های تولید و طراحی سنتی برپایه چدن بتن پلیمر، بتن، چدن و ترکیبات پایه سیمان یا چدنی است.

دریچه نانو پلیمری

امروزه با توجه به افزایش قیمت ضایعات فلزی و قابلیت سرقت دریچه های ساخته شده با مواد اولیه سنتی، نسل جدید از دریچه ها با عنوان دریچه‌های کامپوزیتی معرفی و تولید شد.

در ساعت دریچه منهول کامپوزیتی الیافی از جنس سیلیس در ماتریسی رزینی استفاده می‌شود.این الیاف به عنوان تقویت کننده عمل کرده و از ساختار یک‌دست و یکپارچه دریچه حمایت می‌کند.

در این مقاله قصد داریم به انواع دریچه کامپوزیت، دریچه منهول و همچنین دریچه منهول چدنی بپردازیم. اگر قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

انواع دریچه چاه آب

انواع مختلف دریچه چاه آب در متریال‌های مختلف، به صورت انبوه توسط تولیدکنندگان تولید و طراحی می‌شود. این موضوع برای رفع نیاز شهرها به پوشش چاه فاضلاب با توجه به شرایط قرارگیری آنها است. در ادامه قصد داریم به معرفی هریک از این محصولات بپردازیم.

دریچه چاه آب چدنی

این مدل از دریچه چاه آب، از جنس چدن است. کیفیت بالا و مقاومت بسیار در برابر برخورد اجسام سنگین و همچنین در برابر شرایط محیطی، از ویژگی‌های این دریچه به شمار می‌رود‌. به گونه‌ای که با وجود اجسام سنگین همچون ماشین‌های بزرگ، تغییری در شکل و ظاهر آن به وجود نخواهد آمد.

مزایای دریچه کامپوزیت

در اینجا قصد داریم به مزایای دریچه کامپوزیت بپردازیم. مزایای این مدل از دریچه به این صورت خلاصه می‌شود:

  • این دریچه دربرابر خوردگی، مواد اسیدی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد.

  • از آنجایی که این دریچه از متریال غیر قابل بازیافت تولید شده است، از این رو ضد سرقت است.

  • این دریچه از خاصیت آنتی یووی برخوردار است و به همین دلیل در برابر نور خورشید مقاوم است.

  • همچنین از دیگر ویژگی‌های این دریچه، سازگار بودن با انواع شرایط محیطی است. به گونه‌ای که می‌تواند دمای بالا یا پایین را به خوبی تحمل کند.

  • بدون جابه‌جایی کلاف، همسطح سازی آن امکان پذیر است.

  • با عبور وسیله نقلیه از آن صدایی تولید نمی‌شود و کاملا بدون صدا است.

  • از آنجایی که این دریچه در طرح و رنگ‌های بسیار متنوع موجود است، از این رو گزینه مناسبی برای زیبا سازی شهر به شمار می‌رود.

دریچه نانو پلیمری

دریچه چاه آب کامپوزیت

جنس بدنه دریچه چاه آب کامپوزیتی از رزین پلی استر و سیلیکا است. این چاه برای مسیرهایی که مسیرهایی که دارای ترافیک است، نصب می‌شود و مقاومت بسیار بالایی دربرابر آب دارد. به گونه‌ای که به دریچه ضدآب معروف است. استحکام زیاد و سبک بودن از جمله مزایای این محصول است و در برابر ضربات خوردگی پیدا نخواهد کرد.

انواع مختلف دریچه منهول کامپوزیتی باید از قابلیتی برخوردار باشد که یک انسان به صورت ایمن از آن عبور کند‌. همچنین این دریچه ها با اسم دریچه آدم رو نیز شناخته می‌شود.

برای این منظور لازم است که استانداردهای موجود در ارتباط با طراحی این دریچه ها در نظر گرفته شود. بر این اساس و بر طبق معیارهای ملی و بین المللی، قطر این دریچه ها باید دست کم ۶۵۰ میلی متر باشد.

از انواع دریچه کامپوزیت، اغلب در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • حوضچه

  • مخابرات

  • کنتور

  • بازرسی فاضلاب

  • آتش نشانی

انواع دریچه منهول کامپوزیتی

دریچه‌های منهول کامپوزیتی را می‌توان با توجه به معیارهای مختلف دسته بندی کرد. برای مثال این دریچه‌ کامپوزیت بر اساس محل نصب به شش گروه مختلف تقسیم می‌شوند. در این بخش با برخی دریچه‌های منهول کامپوزیتی بیشتر آشنا می‌شویم.

دریچه منهول کامپوزیتی SMC

در تولید دریچه منهول کامپوزیتی از پلمیری با عنوان کامپوزیت استفاده می‌شود. دریچه‌های منهول در گذشته از چدن تشکیل می‌شدند که استفاده از آن با مشکلاتی همراه بود. امروزه با پیشرفت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، دریچه‌ منهول چدنی جای خود را به دریچه‌های کامپوزیتی داده است.

دریچه‌های منهول کامپوزیتی طی فرایند Smc  و به صورت ماشینی تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که این دریچه‌ها دارای تنوع، طرح و اندازه‌های بسیاری هستند. به گونه‌ای که نیاز بازار را به خوبی پوشش می‌دهد. باتوجه به مزایا و استفاده‌های دریچه منهول کامپوزیتی، امروزه شاهد پیشرفت و استفاده روز افزون این محصول هستیم.

در ساخت دریچه‌ منهول کوپلمیری، از متریالی استفاده می‌شود که از دو یا چند مونومر تشکیل شده است. این مونومرها مولکول‌هایی بزرگ هستند و در دسته درشت مولکول‌ها جای دارند.

مونومرهای موجود در پلمیر دریچه منهول کوپلمیری، سبب ایجاد چند ویژگی در این محصول شده است‌‌. از جمله مزایای درب های منهول کوپلیمری می‌توان به قیمت مناسب، ضد سرقت بودن و وزن کم آن اشاره کرد.

این نوع دریچه‌ها بسیار پرکاربرد هستند. به طوری که در بسیاری از صنایع از جمله صنایع فاضلاب، پتروشیمی، نفت، آب، گاز و… از آن استفاده می‌شود.

این دریچه‌ها بسیار مقاوم و دوام بالایی دارند و نصب آن به سادگی و سهولت قابل انجام است. همچنین این دریچه‌‌ها دربرابر هرگونه خوردگی، فشار، رطوبت، ضربه و… مثاوم هستند.

دریچه منهول نانو کامپوزیت

یکی دیگر از انواع دریچه کامپوزیت، دریچه نامو کامپوزیت است که به دلیل جدید بودن در بازار ، توانسته رضایت مشتریان و توجه خریداران را به خود جلب کند. از مزایای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نسبت به دریچه های چدنی وزن بسیار پایینی دارد.

  • به راحتی نصب می شود.

  • در برابر ضربه، فشار و لغزش مقاوم است.

  • در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

  • ضد سرقت است.

  • نسبت به بسیاری از درپوش ها ارزان تر است.

  • دریچه منهول نانو کامپوزیت را می توان با رنگ های مختلف تولید کرد.

جمع‌بندی

 این مقاله سعی کردیم مطالبی را در زمینه دریچه کامپوزیت و انواع آن ارائه دهیم. دریچه کامپوزیت از بهترین درپوش‌های قابل استفاده در تاسیسات آب و فاضلاب یا خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب، هستند. این دریچه‌ها سبک و از مواد غیرقابل بازیافت تولید شده‌اند وبا عنوان محصولات ضد سرقت شناخته می‌شوند.

 لازم به ذکر است که دریچه کامپوزیت هیچوقت زنک نمی‌زند. همین مسئله موجب شده که انواع دریچه منهول کامپوزیتی به عنوان گزینه هایی ایده آل برای استفاده در صنعت آب و فاضلاب و دیگر فعالیت‌ های مرتبط با آب شناخته شوند. جهت خرید انواع درپوش کامپوزیتی می‌توانید از شرکت صنعتی پتروقائم اقدام نمایید.

دریچه‌های نانو کامپوزیت با پتانسیل مقاومت در برابر ترافیک سنگین و مقاومت در برابر خوردگی، آماده تعریف مجدد استانداردها در مهندسی شهری هستند.

دریچه نانو پلیمری

شرکت صنعتی پترو چدن قائم با اتکا به خداوند منان جهت خدمت به کشور عزیزمان ایران و تجلی تولید ملی برای رسیدن به اهداف بالا و کاهش وابستگی فنی و اقتصادی به بیگانه در سال 1382 در زمینه ی تولید دریچه های منهول چدنی تاسیس شد. این شرکت با بهره گیری از کادر مجرب، دانش آموخته و تکیه بر دانش تیم فنی خود که شامل 21 نفر از متخصصین شبکه های آب وفاضلاب و مهنــدسیــن نفت و گاز و پتروشیـــمی می باشد.

دفتر مرکزی
  • دفترمركزی: ميرداماد، ميدان مادر، خيابان وزيرپور، مجتمع ياس، پلاك 89، طبقه 4
  • 02122502100
  • 09197675535

طراحی سایت , طراحی کاتالوگ , طراحی بسته بندی besigraphic.ir