دریچه منهول چدنی یک جنبه مهم از زیرساخت‌های شهری و روستایی هستند و دسترسی به تاسیسات زیرزمینی مانند سیستم‌های فاضلاب، شبکه‌های آب، خطوط لوله گاز یا کابل‌های برق را فراهم می‌کنند.

دریچه‌های منهول نه تنها نقاط دسترسی را پوشش می‌دهد، بلکه از سقوط عابران پیاده به داخل چاه و جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز نیز محافظت می‌کند. در این مقاله به معرفی دریچه منهول چدنی می‌پردازیم.

دریچه منهول چدنی

دریچه‌های منهول در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند و از مواد مختلفی مانند چدن، بتن، فولاد و مواد کامپوزیت ساخته می‌شوند.

دریچه‌های‌ منهول چدنی یک صفحه قابل جابجایی با استحکام بالا است که عمدتا از آهن داکتیل ساخته شده است و به‌عنوان پوششی برای منهول عمل می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند از چدن خاکستری ساخته شوند.

این دریچه‌های چدنی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بادوام بوده و وزن وسایل نقلیه عبوری از روی آنها را تحمل کنند. دریچه منهول چدنی برای اطمینان از ایمنی و دسترسی به زیرساخت‌های زیرزمینی و همچنین ارائه راهی برای بازرسی و تعمیر سیستم‌های تاسیساتی به کارگران تعمیر و نگهداری ضروری است. دریچه‌های منهول نقش مهمی در عملکرد محیط‌های شهری ایفا می‌کنند، علی‌رغم اینکه اغلب توسط عموم مردم مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

این دریچه‌ها به دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فرد خود در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند.

این‌ها ساختار محکمی دارند و از دوام بالایی برخوردار هستند که آنها را برای استفاده در فشار و دمای بالا مناسب می‌کند:

  • یکی از ویژگی‌های کلیدی توانایی آنها در ایجاد آب بندی محکم و جلوگیری از هرگونه نشت مایعات است. این امر ایمنی و کارایی سیستمی که در آن نصب شده‌اند را تضمین می‌کند.

  • عملکرد این دریچه‌ها آسان است و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد و زمان خرابی و هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد.

  • استحکام دریچه‌های چدنی آنها را در برابر خوردگی و سایش مقاوم و طول عمر بیشتر و عملکرد قابل اعتماد را تضمین می‌کند. آنها همچنین در طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله تصفیه آب، نفت و گاز و صنایع فرآوری شیمیایی استفاده می‌شوند.

دریچه منهول چدنی

دریچه‌های منهول چدنی دارای نقاط قوت زیر هستند:

چدن داکتیل دارای استحکام کششی بالایی است که آن را در زیرساخت‌های شهری بسیار قابل اعتماد می‌کند. استحکام بالای آن باعث می‌شود که دریچه‌های منهول چدنی بادوام باشند و بیش از 30 سال از آن‌ها استفاده شود.

دریچه‌ منهول چدنی می‌توانند بارهای سنگین را از تردد عابر پیاده تا وسایل نقلیه بدون هیچ‌گونه ضربه یا اعوجاج تحمل کنند. سبک‌ترین نوع دریچه منهول چدنی (A15) می‌تواند بار 1.5 تنی را تحمل کند که برای مناطق سبک عابر پیاده مانند باغ‌ها استفاده می‌شود.

سنگین‌ترین کلاس F900 است که می‌تواند 90 تن بار را تحمل کند و در اسکله‌ها، فرودگاه‌ها و سایر کاربردهای سنگین استفاده می‌شود.

دریچه‌ها برای حفظ ظاهر خود نیازی به تمیز کردن یا رنگ آمیزی منظم ندارند.

آهن نسبت به سایر فلزات مانند فولاد هزینه کمتری دارد و به همین دلیل مقرون‌به‌صرفه است.

در کنار نقاط مثبت دریچه‌های منهول، این دریچه‌ها نقاط منفی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

دریچه‌های منهول چدنی معمولی می‌توانند از 175 تا 300 پوند (79 تا 136 کیلوگرم) وزن داشته باشند.

این امر باعث می‌شود که به دلیل سنگین بودن، بلند کردن و جابجایی آن در مکان‌های مختلف تا حدودی دشوار باشد و به کمر فرد آسیب وارد شود.

چدن زمانی که در معرض شرایط سیستم‌های فاضلاب قرار می‌گیرد، خورده می‌شود، به ویژه هنگامی که در معرض گازهای H2S قرار می‌گیرد. به دلیل خوردگی که می‌تواند باعث گرفتگی حلقه و پوشش شود، به راحتی خراب می‌گردد و باز کردن پوشش را دشوار می‌کند.

تولید و ساخت دریچه منهول چدنی مستلزم استفاده زیاد از انرژی و منابع، از استخراج زمین گرفته تا گرمایش، جابجایی و حمل‌ونقل است که از نظر زیست محیطی پایدار نیست. در واقع، تولید این نوع دریچه‌ها نیاز به انرژی مصرفی زیادی دارد.

از آنجایی که دریچه‌های منهول چدنی سنگین هستند، بلند کردن دستی دریچه‌های چدنی دستی می‌تواند باعث آسیب شود و این برای سلامت ستون فقرات خطرناک است. در واقع، برای بلند کردن این دریچه‌ها بهتر است بیش از یک نفر اقدام کنند.

دریچه‌ منهول چدنی در معرض آسیب ناشی از استفاده طولانی‌مدت قرار دارد. از آنجایی که آنها در برابر خوردگی آسیب‌پذیر هستند، زنگ‌زدگی می‌تواند آنها را شکننده کند و به هزینه‌های نگهداری بالایی نیاز دارد. دریچه‌های چدن داکتیل نسبت به چدن خاکستری ترد کمتری دارند و هزینه نگهداری کمتری نیز خواهند داشت.

بتن : چدن و بتن دو ماده متداول برای پوشش منهول هستند. همانند دریچه‌های چدنی، دریچه‌های منهول بتنی سنگین، ماندگار و کم هزینه هستند. با این حال، دریچه منهول های بتنی بر خلاف دریچه‌های چدنی، وزن باربری کمی دارند.

کامپوزیت : این دریچه‌های منهول به دلیل ارزان‌تر بودن تولید، کاربرد بیشتری دارند. آن‌ها همچنین در مقایسه با دریچه منهول چدنی قابل کنترل‌تر هستند زیرا سبک وزن هستند اما دارای استحکام کششی و مقاومت بالایی در برابر ضربه هستند. آن‌ها همچنین بهتر آب بندی می‌شوند، ضد خوردگی هستند و می‌توان آنها را در طرح‌های مختلف قالب ریزی کرد.

فولاد : منهول های فولادی ضد زنگ جایگزین قوی برای پوشش‌های چدنی هستند. آن‌ها سبک وزن هستند اما بسیار قوی هستند تا در برابر وزن ناشی از ترافیک داخلی مقاومت کنند. با این‌حال، آن‌ها برای جابجایی سنگین‌تر و سایر کاربردها مانند پوشش‌های چدنی مناسب نیستند.

جمع‌بندی

دریچه منهول چدنی علیرغم سنگین بودن و هزینه‌های نگهداری بالا، برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. زیرا بادوام هستند، می‌توانند بارهای سنگینی را تحمل کنند و با نگهداری کمی می‌توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند.

علاوه بر استفاده از دریچه‌های منهول چدنی برای سیستم‌های فاضلاب، برای سیستم‌های گاز، برق و ارتباطات نیز استفاده می‌شوند. از آنها می‌توان برای پروژه‌های مسکونی و تجاری، از خانه‌ها و ادارات گرفته تا جاده‌ها و فرودگاه‌ها استفاده کرد.

دریچه منهول چدنی

شرکت صنعتی پترو چدن قائم با اتکا به خداوند منان جهت خدمت به کشور عزیزمان ایران و تجلی تولید ملی برای رسیدن به اهداف بالا و کاهش وابستگی فنی و اقتصادی به بیگانه در سال 1382 در زمینه ی تولید دریچه های منهول چدنی تاسیس شد. این شرکت با بهره گیری از کادر مجرب، دانش آموخته و تکیه بر دانش تیم فنی خود که شامل 21 نفر از متخصصین شبکه های آب وفاضلاب و مهنــدسیــن نفت و گاز و پتروشیـــمی می باشد.

دفتر مرکزی
  • دفترمركزی: ميرداماد، ميدان مادر، خيابان وزيرپور، مجتمع ياس، پلاك 89، طبقه 4
  • 02122502100
  • 09197675535

طراحی سایت , طراحی کاتالوگ , طراحی بسته بندی besigraphic.ir